Тематика: Мистецтво і культура
Kovacevicova S. Ludove plastiky. - Bratislava: Vydatel'stvo slovenskej akademie vied, 1971. - 302 p.
Umelecka rec, ktorou dnes ludove drevene figuralne skulptury k nam novona, je vysledmcou starocneho prerastania umeleckych nazorov a technologickych postupov profesionalnych umelcov a umelcov-amaterov, je vyslednicou prelfnania dobovych a tradicnych nazorov na figuralnu tvorbu, je ukazkou zapasu pohanskeho kultu s kultom kresdanskym. Zlozity proces zavisel od mnohych cinite-Tov, z ktorych rozhodujuce boli nazory a potreby tradiciou vcdeneho kolektivu a ludoveho tvorcu v nom. Nemenej dolezite boli ikonograficke predpisy vierouky. Vzfah tychto kom-ponentov, urcujucich charakter ludovych drevenych plastik so sakralnou tematikou, bol v priebehu dejin dramaticky. Jednou z vyslednic tohto zapasu je aj podoba ludovych plastik a ich zaclenenie do zivota. Ich typickosf a umelecky charakter nemozno uplne pochopif bez poznania iilohy, ktoru mali v prostredi, pre ktore boli stvarnene, ale ani bez poznania ich vzfahu к profesionalnemu umeniu, v ktorom existuju mnohe ich predlohy. V celom tomto procese vsak ich umelecka hodnota, ktoru dnes chapeme ako prvoradu, nebola vzdy urcujucou, ale iba jednou zo zloziek podriadenych ich hlavnej kultovej ulohe. Pochopif ich umelecku hodnotu a urciti vzt'ah dnesneho moderneho cloveka к nim nemozno, prirodzene, len ich formalnym rozborom, ale prave na zaklade ich vnutornej analyzy i vzt'ahov, ktore mali к svojmu okoliu, tvorcovi i cirkvi, ktora ich zakladne ikonograficke podoby predurcila.
Художня мова, якою сьогодні донесена до нас народна дерев’яна фігурна скульптура, є результатом давнього відродження художніх поглядів і технологічних прийомів художників-професіоналів і митців-аматорів, це результат переплетіння сучасних і традиційних поглядів на образотворення, це вказівка на змішання язичницького культу з християнським. Складний процес залежав від багатьох суб'єктів, серед яких визначальними були думка і потреби традиційно визнаного колективу і народного творця. Не менш важливими були іконографічні норми віри. Вплив цих компонентів, що визначають характер народної дерев'яної скульптури сакральної тематики, був драматичним в історії. Одним із результатів цієї боротьби є форма народної скульптури та її інтеграція в життя. Їх типовість і художній характер неможливо повністю зрозуміти, не знаючи мети, яку вони мали в середовищі, для якого вони були створені, а також не знаючи їхнього відношення до професійного мистецтва, в якому існує багато їхніх зразків. Але в усьому цьому процесі їхня мистецька цінність, яку ми сьогодні розуміємо як першорядну, не завжди була вирішальною, а лише одним із компонентів, підпорядкованих їхній головній культовій ролі. Зрозуміти їх мистецьку цінність і визначити ставлення до них сучасної сучасної людини, звісно, неможливо лише шляхом їхнього формального аналізу, але на основі їх внутрішнього аналізу та стосунків, які вони мали з оточенням, творцем і церквою, які їх основні іконографічні форми зумовлені.
(Искусство)